Jordi Prat i Coll: "Perquè "ho diu la llei" és una expressió que em fa mal"
El director porta a escena 'Els criminals', el clàssic de Ferdinand Bruckner sobre el mal funcionament de la justícia, al TNC
Segueix el canal de La SER a WhatsApp
Trobaràs tota la informació, esports i entreteniment: l'actualitat del dia i les notícies d'última hora, els millors vídeos i moments de la ràdio, entrevistes, reportatges i molt més.
Barcelona
"Per què no pringa la banca, per què no pringa qui jutja, per què no pringa qui mana?: jutges, banquers, senadors... si son els que més pillen!" Això canta l’actor Joan Carreras (amb un vestit cenyit com una Beyoncé presidiària) en el número “estil Cabaret” del tercer acte d ‘Els Criminals’. L’obra de Ferdinand Bruckner, estrenada i ambientada al Berlin de la República de Weimar, segueix ressonant 90 anys després. El director d’escena Jordi Prat i Coll n’ha fet una adaptació lliure a la sala gran del Teatre Nacional de Catalunya, un enorme espai que coneix al detall després d’haver-hi muntat amb èxit ‘Els jocs florals de Canprosa’ de Santiago Rusiñol o ‘La rambla de les floristes’ de Josep Maria de Sagarra.
Veïns a la vista
Els “criminals” d’aquesta història no son ni grans fortunes ni capitostos (“els que més pillen”) sinó els veïns d’un bloc de pisos de classes empobrides que malden per sobreviure. A l'escenari, l'edifici apareix sencer sense la façana amb tots els habitatges a la vista (escenografia de Laura Clos, Closca), i les accions passen gairebé simultàniament. En el primer acte, assistim a la comissió dels “crims” i en el segon, el bloc es converteix en una gran sala de vistes on els “delinqüents” seran jutjats. Tots som criminals en potència?, és una de les preguntes que llença aquest text a l’espectador.
Judici poc just
El magistrat que exerceix els interrogatoris (Lluís Soler) no serà precisament un exemple d’imparcialitat ni de professional que garanteix un judici just als acusats (per no parlar d’algunes lleis de l’època que castigaven l’homosexualitat). Per moments, sembla que la cort ja tingui decidida la culpabilitat dels “criminals”. De fet, l’obra qüestiona el mal funcionament de la justícia. Un tema recorrent aquests dies a la cartellera catalana amb l’estrena de l’espectacle ‘Jauría’ de Jordi Casanovas sobre el judici als violadors de la Manada.
La companyia
Jordi Prat i Coll ha dirigit una companyia de 13 actors, encapçalada per Joan Carreras, María Rodríguez Soto, Cristina Plazas i Lluís Soler. L'espectacle compta, a més, amb tres músics que toquen en directe la partitura original escrita pel director musical Dani Espasa. Prat i Coll ha muntat aquest Bruckner després de dirigir al Palau de la Música una versió semi-escenificada del musical 'Sweeney Todd' de Stephen Sondheim. I Joan Carreras ve de reestrenar 'Amèrica' abans d'actuar aquest estiu al prestigiós Festival d'Avinyó amb 'Història d'un senglar'. Tot dos han passat pel 'Tot és comèdia' per parlar d 'Els Criminals' que es pot veure fins el 26 de maig al TNC.
Recorda que també pots tenir tota la informació de SER Catalunya al nostre canal de WhatsApp.